W Sejmie odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o czasie pracy na statkach żeglugi śródlądowej. Njaprawodopodobniej w kwietniu ustawę podpisze Prezydent RP.

Podczas dzisiejszego plenarnego posiedzenia Sejmu odbyło się II czytanie projektu ustawy, które przedstawił Jerzy Materna, sekretarz stanu w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Projekt jest implementacją dyrektywy Rady UE z grudnia 2014 r. wykonującej Umowę europejską dotyczącą niektórych aspektów organizacji czasu pracy w transporcie śródlądowym. Została zawarta przez Europejskie Stowarzyszenie Żeglugi Śródlądowej (EBU), Europejską Organizację Kapitanów (ESO) i Europejską Federację Pracowników Transportu (ETF).

Ustawa reguluje czas pracy na statkach żeglugi śródlądowej. Zakłada, że pozostawanie w gotowości do wykonywania pracy na statku żeglugi śródlądowej będzie wliczane do czasu pracy. Ponadto przewiduje ustalenie 12 miesięcznego okresu rozliczeniowego dla pracodawców – wprowadzenie tak długiego okresu rozliczeniowego pozwoli pracodawcom na elastyczne ustalanie harmonogramu dla pracowników zatrudnionych w sektorze transportu wodnego śródlądowego oraz wprowadzenie limitów czasu pracy dla pracowników w zakresie:

  • limitów ogólnych czasu pracy na statku żeglugi śródlądowej, zgodnie z którymi czas wykonywania pracy na statku nie może przekroczyć 14 godzin w ciągu 24 godzin oraz 84 godzin w ciągu 7 dni;
  • limitów czasu pracy na statku pasażerskim, zgodnie z którymi czas wykonywania pracy na statku pasażerskim nie może przekroczyć 12 godzin w ciągu 24 godzin oraz 74 godzin w ciągu 7 dni;
  • limitów czasu pracy w porze nocnej (od 23.00 do 6.00) na statku żeglugi śródlądowej, zgodnie z którymi czas wykonywania pracy na statku żeglugi śródlądowej nie może przekroczyć 7 godzin w ciągu 24 godzin oraz 42 godzin w ciągu 7 dni.

Zapewniona zostanie odpowiednia ilość dni odpoczynku dla pracowników zatrudnionych na statkach żeglugi śródlądowej, a pracodawcy będą mieli obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ